Alla inlägg under mars 2009

Av dante - 24 mars 2009 12:12


Vilken idiot! Inte bara för att han verkar ha ett lägre IQ än genomsnittet men också för att han erkänner att han "sexofredat i smyg". Hur fan sexofredar man någon i smyg? Kan man smygmörda någon då också? 



Av dante - 23 mars 2009 22:38


Okej gott folk.. Jag behöver era bästa recept på bål! (Ja, jag vet att man kan googla men jag vill ha tips på sådant folk smakat och gillat och inte nåt suspekt bål någon fjortis på flashback blivit nitad av och tyckte var ett "gott" bål).

http://wwwc.aftonbladet.se/v3/content/1/c6/01/73/51/__resized_receptginbal_170.jpg

Av dante - 23 mars 2009 20:36







Ikväll har vi varit hos Elvispens morfar. Morfar bakar inte kakor, han köper "köpekakor." Jag som inte skulle äta kakor! Jag ska ju gå ner ytterligare 6 kg. Jag åt fem... 

Av dante - 23 mars 2009 20:32


Som jag funderar på Elvispens namngivningscermoni! Jag vill ju gärna att det ska bli bra. Idag har vi informerat familjen om att det inte blir något dop. Nu funderar jag på hur jag ska involvera dikterna som jag gärna vill ha med (se föregående inlägg) men det känns krystat att läsa dem rakt upp och ner. Det känns inte som "vi", men samtidigt vill jag som sagt ha med dem... TIPS?


Dessutom vet jag inte om vi istället ska kalla det för namnfest istället för namngivningscermoni, samt kalla livsledsagarna för faddrar. Hrm... 

Av dante - 22 mars 2009 07:59

Så här långt har vi änsålänge kommit med planeringen av Elvispens namngivningscermoni, dock med viss reservation.


Tid: Sen vår/tidig sommar

Plats: Hemma

Inbjudna: Familj, nära släkt, några kompisar


Vi ska ha tre faddrar/livsledsagare (vet inte vad vi ska kalla dem. Förslag?)

  • Alkoholfri välkomstbål
  • Välkomsttal med bland annat läsning av Gardells fantastiska dikt
 

"När jag var liten kunde jag trolla.
Jag kunde göra underverk, läka sår och gå på vattnet,
färdas obegränsat i tid och rum,
jag hade makt att förvandla världen eller skapa en ny.

När jag var liten kunde jag trolla.

Det var innan de lärde mig att jag inte kunde."


  • Vi berättar varför vi väljer bort dop med argumentet att vi bland annat vill ge Elvispen möjlighet att själv välja väg i livet men att vi vill hjälpa honom till ett sunt, roligt och innehållsrikt sådant.
  • Faddrarna/livsledsagarna får ett varsit brev där vi skriver vad som förväntas av dem.
  • Berättar om Elvispens namn.
  • Vi lägger, tillsammans med faddrarna, stenar i en skål mehttp://www.karlingesundsgard.se/bilderomg/hav-vatten-vag.jpgd havsvatten. Vattnet är hämtat i havet där Elvispens mormor numera vilar. Stenarna har faddrarna fått till uppgift innan att hämta på specifika platser som vi valt. Dessa stenar sympoliserar platser som är och kommer vara viktiga och en stor del av Elvispens uppväxt och fostran.
  • Vattnen droppar/häller vi sedan på Elvispen och läser dikten

Kom till oss när du är ledsen

och vi ska trösta dig.

Kom till oss när du är ensam

och vi skall hålla dig sällskap.

Kom till oss när du behöver prata

och vi skall lyssna.

Kom till oss när du är rädd

och vi skall hålla om dig.

När du än behöver oss

ställer vi upp för dig.

Vad det än gäller, när det än är,

Finns vi här för dig….


  • Därefter berättar vi om vilka egenskaper vi vill ge Elvispen och varför.
  • Alla gäster får en varsin heliumballong där de får skriva egenskaper de önskar ge Elvispen.
  •  Alla gäster får också skriva en hälsning i en Dopbok som ska sparas. Det kan vara alltifrån bra tips på att trimma en mophttp://borschensboktips.files.wordpress.com/2009/03/bok-framsida.jpget till visdomsord.
  • Avslutningsskål och tipspromenad under tiden grillen tänds.
  • Därefter bjuder vi antagligen in fler kompisar och har grillfest för Elvispen.

Jag har utelämnat en del detaljer och allt är som sagt endast på planeringsstadiet men vi tror att detta kan bli bra. Vi tar gärna emot tips och förslag om någon har någon klok tanke kring planering, upplägg, fest eller annat! 




oOoOo   UPPDATERING   oOoOo

Även om jag inte har några problem att prata inför folk tycker jag plötsligt att uppläsning av dikterna känns krytat. Samtidigt vill jag ha med dem på något sätt... Tips? 


.

Av dante - 22 mars 2009 07:48


Passade på nu på morgonen att prova att gå en runda tillsammans med hunden och vagnen för första gången. Det gick kanska skitdåligt. Hunden fixar det inte alls och det slutar bara med att jag blir förbannad för jag är livrädd att hon ska välta vagnen. Så jag lägger ner det projektet. 


Hon fattar inte att hon ska gå fot med mig även om vagnen är med utan drar nåt så jävulskt att jag får ont efter 1 minut samtidigt som vagnen nästan drar i sidled. Släpper jag efter på kopplet vill hon istället gå framför vagnen vilket är lika livsfarligt ifall hon får för sig att kuta över på andra sidan och därmed välter vagnen med kopplet.


Hur jag än gjorde så fick jag riskera Elvispens liv kändes det som och det vill jag ju definitivt inte. 

Av dante - 21 mars 2009 20:32


Ang föregående blogginlägg; planeringen sprack en aning idag men här kommer iallafall lite info om hur en namngivningscermoni kan gå till. Imorgon ska jag försöka blogga lite om hur vi planerar lägga upp vår.


Av dante - 20 mars 2009 21:28


http://213.115.71.36/kandidatuppsats/bilder/blomma_rosa.jpg


Jag har fått lite frågor kring det här med namngivingscermoni/namnfest istället för dop.


Jag tänkte försöka, under morgondagen, att lägga in lite passande länkar kring ämnet men också berätta hur vi planerar att göra (vilket dock är på planeringsstadiet än).




Presentation


Ord ska vägas, inte räknas

Omröstning

Hur ofta besöker du denna blogg?
 Flera gånger om dagen
 En gång per dag
 Flera gånger i veckan
 En gång i veckan
 Första gången jag är här och jag kommer inte tillbaka
 Första gången jag är här och jag kommer tillbaka

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards