Direktlänk till inlägg 28 juni 2009

Namnfest

Av dante - 28 juni 2009 20:46


Igår hade Elvispen sin namnfest. En dag i strålande sol och en Elvisp på allra bästa humör trots mycket folk, enormt mycket uppmärksamhet och många timmar. Men jag tar det från början...


Två timmar innan utsatt tid kom två av tre faddrar för att hjälpa oss med förberedelse av mat, dryck, dukning, bål och ballongblåsning.

 


Vi fick planera Elvispens mat lite extra så han inte skulle bli vrålhungrig mitt under cermonin. Det lyckades alldeles utmärkt.


En halvtimme innan utsatt tid (16.00) kom de första gästerna. Men tack vare att våra faddrar gjorde en fantastiskt insats kunde jag, Pappa Elvisp och Elvispen själv hälsa gästerna välkomna. (TIPS: Fixa ett bål! När man hälsat på gästerna kan man smidigt "bli av" med dem genom att skicka dem vidare till bålet. På så sätt kan man hälsa nästa klunga gäster välkomna i lugn och ro!) När alla (ca 30 personer) anlänt, blivit presenterade för varandra så bad jag alla gå in i tältet.


Jag, Pappa Elvisp och Elvispen står framför tältet. Jag småpratar med gästerna, hälsar alla välkomna och inleder med att berätta om en dikt jag hittade när jag var gravid.  Jag förklarar hur vi tolkar dikten och hur vi vill ingjuta mod och självförtroende hos Elvispen så han kan fortsätta trolla, göra underverk och våga prova sina idéer. 

 


Jag berättar för gästerna om våra förhoppningar och mål.  Därefter ber jag faddrarna komma fram. Jag berättar om stenen varje fadder plockat och så ber jag faddrarna lägga sin sten i skålen med havsvatten. Havvattnet har jag hämtat där min mammas aska spreds. På så vis fick Mormor Elvisp också vara med. Många blev här tårögda och tyckte det var oerhört fint.


 


Jag berättar varför faddrarna fått till uppgift att plocka sin sten på just de platser de blev tilldelade. 


Härefter berättar jag vilka namn Elvispen fått. Samtidigt och under tiden sätter Pappa Elvisp ner Elvispens fötter i vattnet och faddrarna får hjälpa till att plaska med Elvispen. Jag berättar varför vi valt namnen och lite om dess historia.

 


Härefter avrundar vi cermonin genom att be gästerna hjälpa oss att ge Elvispen en fantastisk uppväxt. De får också två uppgifter, dels att skriva en hälsning till Elvispen innan de åker hem men också att de ska gå en tipspromenad. (TIPS: Ska ni bjuda på mat som måste tillagas, vi grillade, så se till att gästerna har något att göra så upplevs inte väntan så lång tills maten är klar!)


Gästerna äter med god aptit och nästan all mat tar slut. När gästerna är i sluttampen på maten öppnar jag och Pappa Elvisp alla presenterna som vi ställt på ett bord framför tältet som vi satt upp dagen till ära. Det kändes bra att öppna presenterna i lugn och ro istället för att riva upp dem stressat en efter en i takt med att gästerna anländer. Det känns lite otacksamt tycker jag och ovälkomnande om man ska både hälsa på alla och öpnna presenter samtidigt. (Tips: Alltså, fixa ett presentbord!)


 


Därefter blir det tårta och kaffe. Jävligt god tårta! Sedan prisutdelning av tipspromenaden. Vi hade åtta frågor.


Jag: Det var ingen som hade alla rätt men det var tre som hade sex

Gammelfarfar: höhöhö... Var då? Bakom det gamla trädet?

Jag: Det kanske du kan svara på för du var en av dem!

Gammelfarfar: HÖHÖHÖ jaså? HÖHÖHÖ *går skrattande iväg innan han fattar att han var en av vinnarna*

 

Vi fick massor av beröm för dagen och alla tyckte det var väldigt fint och bra organiserat. Flera "aktiviteter" som kunde bryta av så det hände något hela tiden. Att gästerna fick till uppgift att skriva en hälsning var också väldigt bra för då hade alla något att göra även om vi inte hade någon "aktivitet" på gång just då.


Vi är förjävla nöjda med dagen! Elvispen fick träffa sin ena nästkusin för första gången. Han försökte ta av henne klänningen. Då fick Elvispen en lusing av henne (hon 6 mån) så  han började böla... Utöver det slagsmålet var Elvispen på strålande humör, "pratade" och log mot alla under hela eftermiddagen och kvällen.


Vi är stolta, glada, nöjda och trött. Och det är inte bara vi som är trötta idag

 





 
 
Paula

Paula

28 juni 2009 21:32

Åååh, det låter helt underbart med namnfesten! Blev helt tårögd när jag läste. :)

Hoppas Elvispen är nöjd med sin fest. Och vilka fina presenter dessutom!

http://lso.bloggagratis.se

 
carri

carri

29 juni 2009 09:23

Vilken dag ni har ordnat !

Otroligt vackert och trevligt !

http://livsvingar

 
Truddelutt

Truddelutt

29 juni 2009 09:40

Verkade ju varit en perfekt dag. En dag att minnas. Vilken tur att den blev lyckad och att ni verkade ha vädret med er.

Kramen

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Fru Evelina

Fru Evelina

29 juni 2009 20:35

men så söööt han är!

http://evelinas.blogg.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

1 juli 2009 14:54

Vilken underbar fest.
När min brorsdotter hade dopfesten (han döptes i kyrkan av en gammal barndomsvän till nevön/mamman), gjorde de också sådär. Ett bord för presenter och en bok där alla gästerna fick skriva i. Mammans småkusiner (mina brorsbarn) var dock lite fööör behjälpliga vid presentöppnandet och det var lite livat. Men boken med hälsningarna är jättekul. Pojkens moster har hand om den tills han fyller 18. Då blir han överraskad med buller o bång, lagom till studenten eller nåt.... ;)

Vilken härlig dag ni hade! Havsvattnet med en del av mormor. Så vackert!
Vad skönt att allt avlöpte fint i sommarvärmen :-))

http://malmdamm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dante - 4 september 2011 00:25

Jag vet. Bloggen är död. Den återuppstår för någon minut, och kommer lägga sig i davla -återigen.   jag har inte tid. Jag saknar även intresset att blogga även om jag blir sugen när jag läser mina gamla inlägg, i synnerhet alla om Elvispen. Elvis...

Av dante - 3 mars 2011 23:03

Här händer inte många knop, jag får för mig ibland att logga in (när jag väl kommer på att jag har (hade?) en blogg. Vi är fortfarande i livet. Jag jobbar fortfarande som gymnasielärare och har fått möjlighet att öka min tjänst från 80% till heltid. ...

Av dante - 7 december 2010 21:59

när jag loggade in efter en jävligt lång frånvaro ser jag flera kommentarer varav några, hört och häpna, önskar ett livstecken. Här är det. Vi is still alaijve! tackar som frågar kära ni! Jag jobbar på, jobbet ta förmycket tid ibland. Elvispen s...

Av dante - 17 september 2010 21:39

Elvispens farfar (60+) har fått en dator för första gången i sitt liv. Då kan jag läsa tidningen när jag vill säger han. En dag var datorn vansinnigt seg så farfar Elvisp bad Pappa Elvisp att titta på den.   Farfar Elvisp hade upptäckt XXX ... ...

Av dante - 16 september 2010 22:21

  (Jag heter inte Matias, och bilden är snodd från gooogle)   Idag på lektionen med "mina" elever som jag är klassföreståndare för, vi har svenska, och friskar upp grammatikminnet med lättsamma övningar och diskussioner. Klassen består av ...

Presentation


Ord ska vägas, inte räknas

Omröstning

Hur ofta besöker du denna blogg?
 Flera gånger om dagen
 En gång per dag
 Flera gånger i veckan
 En gång i veckan
 Första gången jag är här och jag kommer inte tillbaka
 Första gången jag är här och jag kommer tillbaka

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards