Direktlänk till inlägg 27 december 2009

Vad kräver en katt?

Av dante - 27 december 2009 23:30

http://www.stampelhuset.com/eshop/images/Langhalsad%20katt%20hoger.jpg


Jag vill ha lite tips från kattvana läsare. Min pappa bor själv och jag tror han känner sig lite ensam ibland. Ett tag klurade han på att skaffa hund men la ner detta snabbt då han ansåg att han inte skulle klara av att ge en hund vad den behövde.


Så kom jag på det ikväll! En katt!


Jag har ringa erfarenhet av katter. Dock är jag inte dum i huvudet utan begriper att en katt har behov den också, dock mer självständig och självgående än en hund.


Så tänkte jag att kanske pappa skulle tycka det var lite trevligt med en katt i huset. En buse som river ner blommor och askkoppar. Jag vet inte än vad han tycker om min idé utan ska kolla detta med honom givetvis. Men jag är lite sugen på att ge honom en katt, en kattlåda, sand, lite mat och några leksaker. Men vad kräver en katt för att må bra? Bör man skaffa två? Hur mycket sällskap vill en katt ha (pappa jobbar men går i pension om några månader)? Ge mig tips! Vad bör vi tänka på innan jag gör slag i saken, om det blir något över huvud taget vill säga.

 
 
Gitsie

Gitsie

28 december 2009 08:57

Hmm...just katter är jag ingen expert på, hade frågan gällt hundar däremot så hade jag varit den rätta. :)
Men en del sorters katter är nog i större behov av sällskap än andra tror jag, jag vet flera som har mer än en katt men katterna tittar aldrig åt varandra och sedan andra där katterna nästan verkar sammanväxta.

http://gitsie78.blogg.se

 
fia0411

fia0411

28 december 2009 10:10

God fortsättning!
Nu ska vi ut och leka i snön :)
(lämnar några katt tips sedan )

http://fia0411.bloggagratis.se

 
Mija

Mija

28 december 2009 10:15

Jag har haft en jättego katt. Hon var väldigt kelig och följde mig överallt. Men som alla katter ville hon oxå sova under täcket (eller i linneskåpet, bland rena lakan), i flera timmar om dagen. De gillar ju som sagt att få dra sig undan. Hon älskade att leka när hon var på det humöret, så jag hade snören med prassliga papper som hon fick hoppa efter när jag drog och slet i det. På kvällarna låg hon alltid i mitt knä och hon gillade att bli kliad och masserad i skinnet. Tyvärr hårade hon extremt mycket, till jag fick ett husmorsråd att ge henne en tsk matolja om dagen. Och då slutade det faktiskt!
Någon gång då och då lämnade jag henne ensam en halv dag + natt, och det gick bra, även om jag blödde i hjärtat att lämna henne. Hon var mitt lilla barn på den tiden, och hon var jätterolig att umgås med. Hon var en blandning mellan bondkatt och angora, ortoligt snäll. Det enda som var jobbigt var att få väskor och skor nedkissade, om man glömt fixa kattlådan tillräckligt ofta... Visst är det ett jobb att ha katt, men inte lika mycket som hund givetvis. Själv har jag faktiskt börjat fundera på att skaffa en katt igen.
Alla katter är ju olika, finns ingen som är den andre lik... :-)
Det här gav väl kanske inte någon hjälp i den mening du önskade, men lite vägledning kanske det blev ändå. *s*

/Mija

http://assar.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

28 december 2009 17:45

Vi har ju i stort sett alltid haft katt, vår Fritte blev ju drygt 17 år. Nu har vi ju lille Sigge snart 7 månader gammal.... som är väldigt busig men oändligt älskad ändå, trots att han till exempel välte julgranen på juldagskvällen.En katt är väldigt självständig, åtminstone vanliga bondkatter som vi alltid har haft, så är din pappa intresserad av en katt så tycker jag att du ska skaffa en vanlig bondkatt, men smaken är ju olika förstås.En kattlåda med kattströ är ju nödvändigt och jag kan till 99,9 procent lova att katten går till lådan från första stund.En del katter är väldigt keliga och en del vill helst inte bli kelade med, alla har olika personligheter, liksom vi människor har. Vår Fritte var en ganska så bestämd och lite tjurig katt, det var i stort sett bara jag som dög att ligga i knät på, till skillnad mot Sigge som är mycket kelig och slickar oss i ansiktet så fort han kommer åt . Vill du ha mer upplysningar får du gärna fråga, kan jag svara så gör jag det gärna.

Ha en bra kväll!

http://violett.bloggplatsen.se

 
Julia

Julia

28 december 2009 21:33

En mycket bra idé, MEN prata med papsen först! Kisse lever i ca 15-år, det måste man ta med i beräkningen.

Jag håller med Monica, katter är personligheter. Det bästa är att kisse får välja din pappa!
Jag hade turen att bli vald av Smulan och hon blev min TROTS att hon egentligen var såld, men köparen hade inte sett henne än.
Gosigare kisse finns bara inte. Hon kelade med oss genast och somnade i mitt knä efter 5 minuter på golvet med henne och hennes syskon - dom var 8 i kullen.

Som sagt, sandlåda, matskålar och inte minst en klösmöbel så att inte soffan och andra möbler blir sönderklösta.

En bra idé är ju att skaffa 2 på en gång. Då har dom sällskap av varandra då ingen är hemma.
Med tillgång på mat och vatten klarar dom ledigt ett dygn vid behov.

Fråga gärna mer specifikt, så svarar jag.

Kram

http://hjulia.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

29 december 2009 10:38

Ska det vara inne eller ute katt. De flesta inne katter vill gärna ha sällskap.
Du har fått många bra råd. Är det något speciellt du undrar över så fråga. Haft katt hela livet princip. Mitt favoritdjur. Haft både innekatter o utekatter. Som mest var de 3, nu bara 1, o han behöver inget sällskap.
Lycka till!!!

http://pepa77.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dante - 4 september 2011 00:25

Jag vet. Bloggen är död. Den återuppstår för någon minut, och kommer lägga sig i davla -återigen.   jag har inte tid. Jag saknar även intresset att blogga även om jag blir sugen när jag läser mina gamla inlägg, i synnerhet alla om Elvispen. Elvis...

Av dante - 3 mars 2011 23:03

Här händer inte många knop, jag får för mig ibland att logga in (när jag väl kommer på att jag har (hade?) en blogg. Vi är fortfarande i livet. Jag jobbar fortfarande som gymnasielärare och har fått möjlighet att öka min tjänst från 80% till heltid. ...

Av dante - 7 december 2010 21:59

när jag loggade in efter en jävligt lång frånvaro ser jag flera kommentarer varav några, hört och häpna, önskar ett livstecken. Här är det. Vi is still alaijve! tackar som frågar kära ni! Jag jobbar på, jobbet ta förmycket tid ibland. Elvispen s...

Av dante - 17 september 2010 21:39

Elvispens farfar (60+) har fått en dator för första gången i sitt liv. Då kan jag läsa tidningen när jag vill säger han. En dag var datorn vansinnigt seg så farfar Elvisp bad Pappa Elvisp att titta på den.   Farfar Elvisp hade upptäckt XXX ... ...

Av dante - 16 september 2010 22:21

  (Jag heter inte Matias, och bilden är snodd från gooogle)   Idag på lektionen med "mina" elever som jag är klassföreståndare för, vi har svenska, och friskar upp grammatikminnet med lättsamma övningar och diskussioner. Klassen består av ...

Presentation


Ord ska vägas, inte räknas

Omröstning

Hur ofta besöker du denna blogg?
 Flera gånger om dagen
 En gång per dag
 Flera gånger i veckan
 En gång i veckan
 Första gången jag är här och jag kommer inte tillbaka
 Första gången jag är här och jag kommer tillbaka

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards